سفر نامه

سفر نامه

سفر نامه

سفر نامه

طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

برج فیروزآباد قلعه ای بسیار قدیمی است که مناره آجری آن که ۱۸ متر ارتفاع دارد، از قرن هفتم هجری هم چنان پابرجاست، ولی ارتفاع اولیه اون بیشتر بوده است. در خصوص کاربری این برج گفته شده است که مناره فیروزآباد به منظور دیده‌بانی ساخته شده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۶ ، ۱۶:۰۱
vahid vahid

بند دره
بند دره، سدی است تاریخی که قدمت آن به اواخر دوره‌ زندیه و اوایل دوره‌ قاجاریه می‌رسد. بند دره به دستور امیر شوکت‌الملک در سال ۱۲۹۴ هجری قمری ساخته شده‌است.


این بند، چون آب آن از دره بالا و پایین عبور می‌کند به این اسم مشهور گشته است.

ویژگیهای بند دره بیرجند
بند دره با مصالحی چون سنگ‌های شکسته شده کوه‌ها و آجر و آهک و در بعضی نقاط با ساروج نمای بیرونی آن از آجر ساخته شده است. بنای این سد با پیروی از شیارهای واقع در کوه و در مناسب‌ترین قسمت دره پایین، روی طبقات رسوبی کف رودخانه بنا شده است. این بند یک سازه وزنی بوده و جهت تقویت دیواره‌ بند، پشت بند عظیمی احداث شده است.

دسترسی محلی بند دره
بند دره در 5 کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند در میان رشته کوه جنوب این شهر به نام رشته کوه باقران در استان خراسان جنوبی واقع است و راه ارتباطی آن از بیرجند، از طریق خیابان پاسداران امکان‌پذیر است.

منبع : تفرجنامه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۶ ، ۱۲:۴۷
vahid vahid

کلیسای جامع وانک یا آمنا پرکیچ از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان می‌باشد. این کلیسا در زمان شاه عباس دوم و برج ناقوس روبروی در اصلی کلیسا، در زمان شاه سلطان حسین ساخته شده است. این کلیسا از حیث طلاکاری و تذهیب در میان کلیساهای ارمنیان منحصر به فرد است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۶ ، ۱۱:۲۳
vahid vahid

سرعین دارای ده‌ها چشمه آبگرم معدنی می‌باشد که از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرند. چشمه‌های آبگرم سرعین با دما، خاصیت و ویژگی‌های درمانی خاصی از دل زمین می‌جوشند. استحمام در چشمه های سرعین اثرات آرام بخش دارد و دردهای عصبی، رماتیسمی و عصبی مفصلی را تسکین می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۶ ، ۱۵:۰۹
vahid vahid

شهر زیرزمینی نوش آباد (اویی) دارای قدمت ۱۵۰۰ ساله است و پایتخت انوشیروان پادشاه ساسانی می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۶ ، ۱۴:۱۵
vahid vahid

گور دخمه سنگی فخریگا که با نام‌های فخریگاه، فخریکا، فقره قا، فقره گاه نیز شناخته می‌شود، از جمله آثار تاریخی دوره مادها (هزاره اول قبل از میلاد) به شمار می‌آید.

برخی از باستان شناسان، مقبره موجود در این گور دخمه را متعلق به یک شاهزاده مانایی میدانند. ساکنین روستای اگریگاش برخلاف مورخین دربارهٔ دخمهٔ مزبور نظر دیگرى دارند و مىگویند این دخمهٔ بزرگ که در دل کوه کنده شده، مدتى اقامتگاه فرهاد بوده است. این عاشق شوریده حال مدت زمانى که در این محل اقامت کرده، به یاد معشوق حجارى‌ هایى انجام داده است و احتمالاً کلمهٔ فقرگاه مخفف فرهادگاه باشد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۶ ، ۱۴:۳۵
vahid vahid

قلعه ضحاک با بیش از 3000 سال قدمت بر فراز کوه منفرد، از مکان‌های مهم اقوام اشکانی (پارت) و ساسانی بوده است. نام محلی این قلعه نارین قالا است. این مجموعه باستانی در محوطه کوهستانی سرمه‌لو و در احاطه دو رودخانه قرانقو و شورچایی واقع شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۶ ، ۱۰:۴۹
vahid vahid

بنای نخستین این قلعه بهستان منسوب به دوره ساسانی است اما در دوره اسلامی و سده‌های ۵ تا ۷ هجری مورد استفاده بوده است.شکل ظاهری بیرون قلعه شبیه دیواره ای از دودکش های به هم چسبیده و تعدادیدودکش های جداست. در پایین قلعه روزنه هایی به چشم می خورد که ظاهر آن را  را مرموز و اسرار آمیز کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۶ ، ۱۱:۵۹
vahid vahid

سه تالاب شادگان، خورموسی و خور الامیه، (در همایش تالاب‌های جهان که در رامسر برگزار شد) با عنوان تالاب شادگان شناخته می شود. سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب قرار گرفته و تعدادی روستا نیز در مجاورت آن قرار دارند و دو روستا نیز در داخل این تالاب قرار گرفته اند. این تالاب بیش از ۴۰۰ هزار هکتار پهنا دارد که ۲۹۶ هزار هکتار آن جزو مناطق حفاظت شده می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۶ ، ۱۳:۰۶
vahid vahid


باغ دولت‌آباد چهار منار از باغ‌های قدیمی شهر یزد می باشد. وسعت این باغ در حدود ۶/۵ هکتار است و تاریخ احداث این بنا به دوره افشاریه-زندیه بازمی‌گردد.
تاریخچه باغ دولت آباد
بنای این مجموعه در سال ۱۱۶۰ توسط محمدتقی خان بافقی که به خان بزرگ معروف بوده، ساخته شده و در حدود ۲۶۰ سال قدمت داشته و محل اقامت حاکم وقت و معاصر با شاهرخ میرزا و کریم خان زند بوده‌است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۶ ، ۱۴:۰۲
vahid vahid