سفر نامه

سفر نامه

سفر نامه

سفر نامه

طبقه بندی موضوعی

چهارشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۰۴:۰۱ ب.ظ

۰

چشمه هفت رنگ

چهارشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۰۴:۰۱ ب.ظ

چشمه هفت رنگ

چشمه هفت رنگ مُجن از نوع چشمه‌ های گوگردی است که در میان شکاف دره‌ های دامنه قله ۴۰۰۰ متری شاهوار واقع شده که این دره به دو دره کوچکتر تقسیم می‌ شود. در یکی از این دره‌ ها، آب سفید چشمه جاری است که آشامیدنی است و در دره دیگر چشمه‌ های رنگی قرار دارد.

با توجه به خاصیت درمانی زیاد گوگرد، این چشمه از گذشته مورد توجه اهالی منطقه بوده است و در قدیم اهالی منطقه برای درمان بیماری‌ های پوستی و استخوانی از آب این چشمه‌ ها استفاده می‌ کردند.

رنگ چشمه هفت رنگ بواسطه چشمه هایی است که با عبور از مواد معدنی متفاوت به رنگ های مختلف دیده می شود. سرمه ای، آبی، فیروزه ای، صابونی، نارنجی، جیوه ای و قهوه ای از رنگ هایی است که در این چشمه ها دیده می شود. دلیل تنوع رنگی این چشمه ها به خاطر عبور و جوشش آب از دل خاک و کانی های معدنی منطقه است که نیازمند مطالعه زمین شناسی بیشتر است.

چشمه هفت رنگ

در حال حاضر از آب این چشمه ها در بخش کشاورزی استفاده می شود چرا که پس از عبور مسافتی رنگ و بوی آب نیز تقلیل می یابد. قبل از رسیدن به این چشمه های معدنی بوی خاصی در منطقه به مشام می رسد. از یکی از این چشمه ها که از کانسارهای گوگردی عبور می کند از فاصله ای دور بوی گوگرد حس می شود. در اطراف، چشمه‌هایی در حال جوشش‌ هستند که دارای مواد معدنی جیوه‌دار بوده و از آن‌ها بخار جیوه متصاعد می‌شود که به آسانی قابل تشخیص است.

از نظر اقلیمی، این منطقه جزو مناطق با آب وهوای نیمه خشک سرد به شمار می‌رود. به دلیل چنین ویژگی‌های اقلیمی، این منطقه از تنوع گیاهی زیادی برخوردار است، به طوری که ضمن رویش گیاهان مرتعی، شاهد رویش برخی از گیاهان جنگلی هستیم. گونه‌های جانوری منطقه نیز حایز اهمیت است. علاوه بر تنوع نسبی گونه‌های جانوری پستاندار، پرواز پرندگان به ویژه در محدودهٔ چشمه هفت رنگ و باغات و مزارع فرحزاد، جلوه‌های خاصی به منطقه داده است.

بعلت نبودن امکانات رفاهی، در حال حاضر بیشتر تیم‌ های کوهنوردی و طبیعت گردان از آن بازدید می‌ کنند.

وجه تسمیه چشمه هفت رنگ
وجه تسمیه ی چشمه هفت رنگ به واسطه چشمه هایی است که با عبور از مواد معدنی گوناگون به رنگ های مختلف دیده می شود.

دسترسی محلی چشمه هفت رنگ
چشمه هفت رنگ روبروی باغات منطقۀ گردشگری فرحزاد، در فاصله 5 کیلومتری از سه راهی مجن، در میان شکاف دره‌های دامنه قله شاهوار و 25 کیلومتری شمال شاهرود، در استان سمنان واقع شده است.

منبع : سفرنامه ایران

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۵
vahid vahid

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی